Sõidumugavus on autojuhtide jaoks oluline kriteerium. Mõnus on minna pikale teekonnale, kuulmata kõrvalist põrinat, tuule- ega vastutulevate autode müha. Seepärast mängib müraisolatsioon meeldiva keskkonna loomisel olulist rolli. See võib sageli olla kasulik väheste kogemustega juhtide jaoks. Algaja võib ootamatult mööduva kiire auto peale heast peast ehmuda ja tekitada teel liiklusohtliku olukorra. Kui olete liikluses üks sellistest uustulnukatest ega taha sellisesse olukorda sattuda ja pärast klaase vahetada, siis selles artiklis käsitleme müraisolatsiooni põhiliike ja seda, milline neist on targem valida.

Müraisolatsiooni liigid ja nende eelised

Autode jaoks on olemas mitut liiki müraisolatsiooni.

  1. Akustiline – selle eesmärk on vähendada väljast salongi tulevat müra. Seda kasutatakse sageli ustel, katusel, kapotil ja auto teistel osadel.
  2. Vibroisolatsioon – mõeldud mootori ja teiste mehhanismide tööst tulenevat vibratsiooni ja müra vähendamiseks. See paigaldatakse enamasti kapoti alla, auto keresse ja põhjale.
  3. Soojusisolatsioon – aitab hoida salongis optimaalset temperatuuri ja takistab soojuse välja tungimist. Sellel võivad olla ka mõned müra neelavad omadused.

Tehase müraisolatsioon

Paljudel praegustel autodel on sisemüra vähendamiseks tehases paigaldatud isolatsioonisüsteem.

  • Akustiline süsteem – see paikneb ustes ja teistes salongi osades ning on välja töötatud, arvestades optimaalset tõhusust ja turvalisust.
  • Mootori müraisolatsioon – sellised materjalid paigaldatakse mootoriruumi ja vähendavad mootori tööst tulenevat müra ja vibratsiooni.
  • Liiklusmüra isolatsioon – paigaldatakse rattakoobastesse ja auto põhjale, hoiab ära tuule ja maanteeliikluse tekitatud müra.

Milliseid materjale kasutatakse

Autode müraisolatsiooniks kasutatakse erinevaid materjale:

  1. audiofiilsed vahtmaterjalid – suure akustilise vastupidavusega ja neelavad hästi heli;
  2. butüülkiled – elastsed kiled või lehed enamasti paksusega mõnest millimeetrist mõne sentimeetrini, valmistatud butüülkautšukist;
  3. Asfaltkiled – kujutavad endast paksu materjali kihti, mis sisaldab bituumenit (kautšukki), tavaliselt ühelt poolt kaetud alumiiniumfooliumiga;
  4. Akustilised tõkked – need materjalid, näiteks akrüülnitriilbutadieenstüreen (ABS) või polüpropüleen, on jäigad, suure tiheduse ja massiga lehed, mida kasutatakse müra läbitungimist takistavate tõkete loomiseks.

Milline müraisolatsioon on autole parem?

Terviklik paigaldus aitab saavutada parima efekti, sisaldades müraisolatsiooni, vibratsiooniisolatsiooni ja mürasummutit. Suure õhuniiskusega tasastel pindadel on parem kasutada müraisolaatoreid, samas kui reljeefsetel suure õhuniiskusega  piirkondadel aga õhukesi mitmekihilisi müraisolaatoreid. Mürasummutajad on kõige tõhusamad, kuid neid on parem kasutada niiskusele kättesaamatutes kohtades.

Millele valikul tähelepanu pöörata?

Materjalide valimisel tasub tähelepanu pöörata järgmistele aspektidele.

  • Kaal – mida tihedam ja raskem materjal on, seda paremini suudab see neelata helilaineid. Samuti on rasked materjalid vastupidavamad niiskusele ja vähem vastuvõtlikud deformatsioonile ja vigastustele.
  • Mehaaniline kaotegur (Loss Factor) – see tegur näitab materjali võimet absorbeerida ja muundada mehaanilist energiat (sh helilaineid) soojusenergiaks. Mida kõrgem see on, seda tõhusamalt müra väheneb.
  • Müraneelamise tõhusus – hinnake, kui tõhusalt vähendab materjal mürataset auto salongis. Testige ise või juhinduge kasutajate kommentaaridest.
  • Paigaldamise lihtsus – oluline tegur valiku tegemisel, kuna võib teie aega ja vaeva kokku hoida.
  • Vastupidavus – oluline on valida materjalid, mis säilitavad oma omadused ja tõhususe kauaks. Mittekvaliteetsed aga võivad lühikese ajaga kaotada oma tõhususe või rivist välja minna.

Soundproofing a car roof

Ebaprofessionaalse paigalduse tagajärjed

Kui auto heliisolatsiooni paigaldas kvalifikatsioonita isik või kui paigaldusprotsess ei olnud korrektselt läbi viidud, võib see kaasa tuua mitmeid negatiivseid tagajärgi:

  1. vale paigaldus võib põhjustada pinna voltiminekut, kortsumist või koorumist. See mitte ainult vähendab müraisolatsiooni tõhusust, vaid võib ka keret kahjustada.
  2. paigaldatud materjalide ebapiisav hermeetilisus võib põhjustada vee või tolmu sattumise salongi. See mitte ainult vähendab müraisolatsiooni tõhusust, vaid võib põhjustada ka korrosiooni või kahjustada auto elektroonikat.
  3. samuti võib see avaldada halba mõju elektrisüsteemidele, põhjustades elektrijuhtmete, andurite või sõiduki elektrisüsteemide muude komponentide blokeerumist või kahjustusi.
  4. vale paigaldus võib suurendada auto kaalu, mis omakorda võib halvasti mõjuda selle dünaamikale ja kütusekulule.
  5. võimalikud on täiendavad resonantsid ja ebameeldivad helid salongis.

Selleks, et salongi kahjustuste eest kaitsta ja ebakvaliteetse paigalduse tagajärgi ära hoida, on soovitav pöörduda kvalifitseeritud detailinguspetsialistide poole. Nüüd teate, kuidas autole müraisolatsiooni valida ja millele tähelepanu pöörata. Sellele teabele toetudes saate tagada endale mugava ja vaikse sõidu ka kaugete vahemaade taha.